Home / Evenimente / Paleontologii Departamentului de Geologie semnalează două schelete noi de proboscidieni giganți

La mai bine de un secol de la descrierea lui Deinotherium gigantissimum, paleontologii Departamentului de Geologie semnalează două schelete noi de proboscidieni giganți

O echipă de cadre didactice și studenți masteranzi și doctoranzi ai Departamentului de Geologie din Universitatea ”Al.I. Cuza” Iași a început recent cercetarea unui nou punct fosilifer descoperit în malul stâng al Siretului, pe raza localității Răcătăul de Jos (județul Bacău), de Constantin Lucaci, un localnic din comuna Parincea. Observând fragmente de oase de mari dimensiuni, acesta a luat legătura cu Silviu Andrușcă, un paleontolog amator, care a chemat specialiștii paleontologi ai universității noastre.
Fragmentele fosile extrase și identificate până în prezent sunt elemente postcraniene (femur, metacarpiene, falange) ce provin de la un proboscidian extinct de talie mare (probabil un Deinotherium gigantissimum, unul dintre cele mai mari mamifere cunoscute, înrudit cu elefantul de astăzi). Alături de acestea, au mai fost recuperate și fragmente postcraniene de Bovidae.
Cu această nouă descoperire, echipa de specialiști (lect. dr. Bogdan Rățoi și conf. dr. Paul Țibuleac), doctoranzi (Bogdan-Stelian Haiduc și Elena-Ionela Păun) și masteranzi (Mihai Cochior și Mihai Pîntea) continuă activitatea cercetătorilor universității ieșene asupra proboscidienilor fosili, începută încă din secolul al XIX-lea. În anul 2015, în punctul fosilifer Gherghești 1 (județul Vaslui), cercetătorii universității noastre, alături de cei ai Muzeului „Vasile Pârvan” din Bârlad, au identificat un schelet parțial aparținând aceleiași specii fosile. Aceste două semnalări apar la mai bine de un secol de la prima descriere a speciei Deinotherium gigantissimum făcută de Gregoriu Ștefănescu (1890) pe un schelet extras de la Mânzați (județul Vaslui), azi, una dintre principalele atracții ale Muzeului de Științe Naturale „Grigore Antipa” București.

deinotherium_gigantissimum